Waat ass Intelligenz?
Déi Froo hunn ech mär schon oft genuch gestallt, mee an leschter Zeit wiesentlech méi oft ungesiichts vun den Examen. Vill Leit probéieren quantitativ Intelligenz ze klasséieren, sieff et lo mat engem Intelligenzquotient-Test oder mat Punkten an engem hierarcheschen System, deen d'Schüler deemno bewert, waat sie an enger Prüfung oder engem Examen leeschten. Kann een wierklech sou einfach pauschal Eppes iwwer engem Mensch seng Intelligenz aussoen, bzw. vun sengen Resultater schléissen op heen gescheit ass oder net?
Meechtens get Intelligenz einfach mat Wessen verbonnen. Leit wou also vill Allgemengwessen hunn, gin oft als intelligent consideréiert, während aannerer net dermoosen an Betracht gezunn gin. Ass also puert Wessen den Critère deen onmettelbar Eppes iwwer d'Intelligenz ausseet? Menger Meenung noo leit bei desser Siichtweis en klengen Problem fier: Wessen kann een sech unsammelen, daat heescht falls Wessen = Intelligenz wär, kéint een sech also och Intelligenz unsammelen.
Aannererseits get Intelligenz eenzel betruecht oft als "ungebuer" ungesin, d.h. déi kognitiv Fähegkeeten kéinten net ungesammelt gin, héichstens fleit verbessert duerch vill Übung.
Beispill: Biologen hunn rausfont daat gewessen Leit gin mat enger Prédispositioun gebuer fier Fächer wéi Mathé; en Deel vun hierem Gehier, deen am inferioren temporalen Gyrus leit an deen ledeglech 1-2cm grouss ass an dofier aawwer bis zu 2Milliounen Nervenzellen opweist, verschafft Zuelen extrem schnell an d'Persoun huet doduerch méi Liichtegkeet am Emgang mat Mathé. Et get och nach oft behaapt Männer hätten et an der Mathé méi liit well bei hinnen aannescht wéi bei den Fraen déi riets Gehierhalschend dominéiert, während bei den Fraen déi 2 Halschenden besser interagéieren an sie doduerch jo laut Cliché och besser am Multi-Tasking sin. Tatsächlech schengen déi Suppositiounen wouer ze sin an déi genannt Gruppen sin funktiounsspezifesch besser, och wann et emmer rem Ausnahmen get, bzw. bei Leit an deenen Gruppen d'Bildung vun deenen Fakultéiten och extrem verschidden kenen sin. Aannescht get et aawwer och Leit déi extrem vill Talent fier Funktiounen opweisen, déi biologesch bzw. genetesch gesin hautdesdaags nach onschlesseg sin. Doduerch geréid lo also déi éischt Suppositioun dass Wessen = Intelligenz ass an d'Wanken: Vill Leit hunn Fakultéiten biologesch besser entweckelt wéi aannerer, also kéint een soen daat biologesch gesin och Eppes eng Roll spillt, aannererseits kann een och daat do net wierklech als Intelligenz assimiliéieren well dorop op Eppes ze schléissen eng Induktioun wär, déi aawwer an villen Fäll géigenbewiesen kann gin.
Eischten Fazit: Alleng schon den Ursprong vun der Intelligenz ass also haart ze knacken; biologesch Prédispositiounen an Wessensvermettelung kenen et ausschléisslech net sin, déi alleng bestemmend iwwer eis Critèren fier Intelligenz betruecht gin.
Befaasen mir eis lo mol mat der Froo op et wierklech nemmen d'Intelligenz als festen Corpus get, oder et souzesoen Branchen dovun get, an déi een se ennerdeelen kann. Vu daat mär aawer am éischten Deel d'Intelligenz net kloer définéiren konnten, schaffen ech an deem heiten Deel léiwwer mam Begreff Wessen.
Déi Froo schengt op éischten Bleck méi einfach, alleng wann een sech d'Schoulfächer unkuckt: Puer Leit stierchen an den Sproochen besonneg eraus, aannerer an den Naturwessenschaften, aannerer an den Sozialwessenschaften an aawwer get et der emmer rem déi anscheinend an naicht extrem talentéiert sin. Ech gesin an deem heiten Kontext 2 Problemer:
1) Meechtens get emmer probéiert an eisem System eng Hiérarchie, an domadder eng Uerdnung, festgesaat ze gin, waat aawwer falls een all Branche als Componente vum Wessen ungeseit, komplett irrelevant ass. Op een lo besser eng Intégrale rechnen kann oder d'ganz Geschicht vun den Réimer kennt, ass also beides en Zeechen vun Wessen, well een beides léieren kann bzw. beides Eppes iwwer gewessen geeschteg Fähegkeeten ausseet; beides muss een an enger Èischter Phase léieren an dono unwenden. Fier déi Leit déi behaapten Geschicht kéint een och auswenneg léieren an gudd punkten:
Versicht mol andeems där nemmen ärt Buch auswenneg léiert en Lien teschend verschidden Revolutiounen an den Conditiounen dofier ze maachen; mat auswenneg léieren alleng geet daat net, Historiker aawwer befaasen sech och mat Uwendungen vun deem waat se léieren fier op Eppes ze schléissen an deen Prozess ass an gewessen Moosen assimiléierbar mat Eppes waat een errechnen kann. Et huet also keen Wert lo probéieren auszesoen een Fach ass méi einfach wéi en aanneren, schlussendlech ass daat eng individuell Saach an kann net tel quel mat Intelligenz verglach gin! Een Mensch deen keng Mathé kann, ass fleit an der Mathé eng Null, mee an aanneren Bereicher en Ass an dowéinst net automatesch domm. Also brengt et och naicht z.B. lo auszesoen daat eng Sectioun méi schwéier oder einfach ass, well all Mensch et aannescht geseit.
Ech fannen beispielsweis, als B-Schüler, d'Sectioun G an gewessenen Aspekter méi schwéier: Sie léieren fachspezifesch gesin an gewessenen Fächer net sou vill Detailer, mee hunn vill méi Fächer an mussen beweisen daat sie an allen Fächern Eppes leeschten kenen. Den Haaptennerscheed leit heibei, daat een deen Examen gudd packt falls een alles auswenneg léiert an rem rausspeitzt, an daat ass an Fächern wéi Eco, Histo an Socio méi einfach wéi an Fächern wéi Physik oder Mathé, mee daat leit net un deenen Branchen vum Wessen selwer, mee un eisem Schoulsystem, also kann een déi net inférioriséieren.
2) Den éischten Abschnitt erwähnt et schon kuerz, mee ech wel deen Problem lo spezifesch och ungoen: Auswenneg becksen. Falls ech mär daat sou unkucken, héieren ech vun villen Leit daat sie einfach auswenneg léieren well et hinnen dann einfach fällt daat am Examen remzegin. Dofier kréien sie och Punkten, well falls den Text tel quel wéi am Buch do steet kann keen Eppes drun aussetzen, mee daat zeiht menger Meenung noo lo net vun Intelligenz. Falls een daat geléiert opmanst versteet oder deelweis verhält, gesin ech doran en Senn: Et ass eng Method sech Wessen unzeeegen, déi mat Verständnis nach méi einfach fällt. Mee den Problem, an genee do leit meng kleng Camus-esch Seit vun der Révolte géint deen System, ass: Déi meescht Leit verstin net waat sie do schreiwwen, bzw. speitzen Eppes auswenneg rem mat deem sie net vill unfänken kenen,fier Punkten ze kréien. Daat mierkt een och gudd an der Schoul während dem Joer: Déi Leit déi meechtens dobai sin an gudd oppassen an och matschaffen, hunn et natierlech méi einfach besser Noten ze schreiwwen, mee falls sie net an Kaaf huelen welen an gewessen Fächer alles auswenneg ze léieren, kréien se manner wéi déi aanner, well een heiansdo Eppes klenges vergesst bzw. als sous-entendu ophelt, well een daat Geléiert verstaan huet an domat schafft.
Ech kennen Leit, déi an der Schoul vill manner Punkten hunn wéi aannerer, aawwer mat deenen een Konversatiounen op dermoosen Niveauen féieren kann, wéi déi mat gudden Punkten et sech net erdreemen kenen; virun allem erwähnenswert an deem Aspekt ass d'Menschekenntnis och nach. Wéi oft héieren ech z.B. iwwerhieflech Kommentaren iwwer aanner Leit waat hieren Bildungsniveau oder Intelligenz betreft, wou ech mer denken déi zoustänneg Persoun hätt léiwwer besser den Mond ze haalen an rem weider auswenneg léieren ze goen, wéi aannerer wéinst hierer Aart an Weis ouni auswenneg becksen d'Schoul unzepaaken ze kritiséieren. Alleng daat léist schon vill op hiert Menschenverständnis schléissen.
Ech kennen der aawwer och déi éierlech soen daat sie Eppes auswenneg léieren, well sie et net verstin an soss keen Moyen gesin daat ze packen; ech wel och op deen heiten Aspekt pochen. Ass et net traureg daat eisen System sou weit ass daat ouni auswenneg léieren eng grouss MajoritÈit an villen Fächer net genuuch och héichstens Grenzwerter hunn? Fierwaat net Wessen vermetellen an daat net och ze applizéieren versichen, wéi et an den Naturwessenschaften schon den Fall ass
oder bei den literareschen Analysen!
Schlussendlech, bleiwwt also festzehaalen, daat obwuel ech lo vill geschriwwen hunn, ech nemmen eng "partie infinietésimale" vun déier ganzer Diskussioun opgegraff hunn déi mär perséinlech lo um Härz lung. Et kéint een nach op sou villes aanneres zu schwetzen kommen, mee leschtenenns kent een menger Meenung noo nemmen op eng Schlussfolgerung: Den Begreff Intelligenz ass subjektiv an dovun oofhängeg waat een besonneg als zeechen dovun betruecht, mee daat waat ech an der Lescht an den Examen gesin, auswenneg léieren an remkatzen well een Eppes net versteet, mee an den Examen fier Punkten dozou gezwongen get, ass menger Meenung noo ganz kloer net mat Intelligenz gleichzesetzen.
Keine Kommentare:
Kommentar veröffentlichen